Wednesday 26 November 2014

Umum : Apa ada pada logo MeSTI ?

Salam sejahtera kembali kepada semua.

Entri kali ni nak share pasal logo MeSTI yang terdapat pada produk makanan. Dulu arip tak perasan sangat logo MeSTI ni. Selalu tengok logo HALAL dan logo Barangan Buatan Malaysia saja. Kalau kita perasan, sekarang ada beberapa produk makanan mempunyai logo MeSTI pada bungkusan/ label mereka.

Logo MeSTI

Jadi, apa itu MeSTI? MeSTI ada singkatan daripada perkataan Makanan Selamat Tanggungjawab Industri ataupun dalam bahasa inggerisnya "Food Safety is the Responsibility of the Industry". Program ini dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). MeSTI adalah skim keselamatan makanan yang direka khusus untuk membantu pengusaha PKS mematuhi keperluan kebersihan dan keselamatan makanan.

MeSTI ni menyasarkan kepada pengusaha PKS (Perusahaan Kecil dan Sederhana) dalam membantu memperkuatkan jenama-jenama PKS yang baru nak melonjak naik. Simplenya, kalau produk PKS tu dah ada logo mesti, insyaallah produk tu disediakan mengikut piawaian kebersihan yang telah ditetapkan oleh KKM dan kebersihan adalah terjamin.

Selain itu, sijil MeSTI yang dikeluarkan oleh KKM ini diiktiraf oleh agensi-agensi kerajaan lain dan menjadi keperluan untuk Pensijilan Halal Malaysia oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Di sini nak dinyatakan kalau takde logo MeSTI tu bukannya produk tu tak bagus. Cumanya MeSTI ni jadi macam benchmark mengatakan produk PKS tersebut telah diaudit oleh KKM dan amalan pengilangan menepati piawaian kebersihan KKM sendiri. Bukan senang nak dapat sijil MeSTI ni...jadi kredit kepada semua pengusaha PKS yang telah berjaya..

No comments:

Post a Comment